Vilken skillnad!

Snart 5 månader har gått sedan jag bestämde mig för att ta tag i mitt slackerliv och börja träna. Sedan dess har jag inte speciellt ofta tränat fyra gånger i veckan, som var planen, men kanske i snitt två. Ett par veckors uppehåll har det också blivit emellanåt.

Trots detta fick sjuksköterskan rysningar på armarna när hon tittade på mina resultat. Och jag blev så glad att jag glömde bort att ta en snus trots att jag inte fått snusa på två timmar pga av testet.

Jag har gjort stora framsteg. Från att ha legat långt under genomsnittet ligger jag nu över. Syrepptagningsförmågan är nu riktigt bra men testvärdet (där man räknar på kroppsvikt också) skulle kunna vara mycket bättre om jag bara går ner några kilo. Är fortfarande lite överviktig nämligen, men må så vara.

Jag hade gått upp 1,5 kilo sedan sist men eftersom mitt midjemått inte förändrats alls så sa sköterskan att jag kan räkna allt det som muskler. Yey.

Mina värden 4 juni 2012 på konditionstestet:

Skala från 1-5 plus elit, där 1 är mycket låg, 2 är lågt, 3 genomsnittlig, 4 hög, 5 mycket hög och elit det högsta. 

Värdena från 19 januari 2012, innan jag började träna, i parentes.

Syreupptagningsförmåga: 3,2 l/min = 5, mycket hög (2,1 l/min = 2, låg)

Konditionsvärde: 47,5 ml/kg = 3 genomsnittlig, men väldigt nära en 4 som är 48 ml/kg (31,6 ml/kg = 1, mycket lågt)

Motstånd på testcykeln: 87,5 watt (75 watt)

Detta ska firas ordentligt! Jag är så glad och nöjd. Att det kunde vara sån skillnad, på så kort tid, är fantastiskt och borde inge en hel del hopp för alla andra soffpotatisar.

7 thoughts on “Vilken skillnad!

Kommentera

