Snubblar på målen

Det här med mål alltså, det verkar ju så enkelt. Mitt mål är ju att springa Tjejmilen 1 september. Inga konstigheter. Hur jag ska komma dit lämnar jag helt i coachen Jessica Roséns händer, för jag har ingen aning om hur ofta jag måste träna, hur tunga vikterna ska vara eller hur fort jag ska springa. Jag gör bara som hon säger och hoppas på det bästa. Och det är ju det som blir problemet.

Tjejmilen är inte förrän i september och ska jag orka ända dit måste jag sätta upp lite delmål så jag kan belöna mig själv. Belöningar är inte svårt att hitta på men vad är ett bra delmål? Vad är realistiskt? Vad borde jag kunna klara av snart?

Det enda delmål jag har kommit på hittills är att jag ska få en fet belöning om jag klarar att följa mitt träningsschema till den 14 februari då jag ska träffa Jessica igen. Det sägs att det tar tre veckor att skapa en vana så då har jag klarat målet att göra träningen till en vana.

Har ni några tips om hur man sätter bra delmål?

Förövrigt har jag sprungit 2,5 kilometer på 20 minuter idag (jämför 2,4 km på samma tid förra veckan = 100 meter längre!). Och så tog jag mördartrappan alldeles frivilligt imorse.

Mina träningskompisar

Kollegan Mårten kör benböj och balansträning samtidigt.

Mårtens favoritträning: längdskidåkning. Träningstips: Det bästa sättet för mig att få träningen gjord är att göra det enkelt för sig, tex ut och springa eller cykla, istället för att ta sig till någon träningslokal och boka pass.

3 tankar på “Snubblar på målen

  1. Mina delmål är jätteenkla, och täta: att genomföra själva träningarna. Jag skriver in TRÄNA TRÄNA TRÄNA på veckouppslaget i almanackan, och så kryssar jag över dem en i taget allt eftersom jag gjort det. Känns jättebra, och så kan jag ju titta tillbaka sen o se vad duktig jag har varit!
    Annars tycker jag det verkar vara ett bra tips att skriva in träningarna i bloggen också 🙂

Lämna en kommentar