Nytt rekord igen = benhinneinflammation

I dag sprang jag fyra kilometer igen men den här gången gick jag ingenting utan sprang hela tiden! Jag är mycket nöjd över det.

Tittade tillbaka i bloggen och för drygt en månad sedan sprang/gick jag 2,5 km på 20 minuter. I dag sprang jag hela tiden i 4 km på 26 minuter. Det är fantastiskt hur fort det går när man är otränad.

Jag har också lagt på 7 kilo på alla vikterna i gymmet och tar nu alla maskinerna på 34 kilo (2×10 rep).

Men det tråkiga är att jag också börjar känna av träningens baksidor – benhinneinflammation i båda benen. Aj, aj, aj.

Någon som har tips på hur man hanterar denna åkomma? Kan man träna ändå?

16 tankar på “Nytt rekord igen = benhinneinflammation

  1. Framgångarna är det enda positiva med att ha varit i dåligt skick! 🙂
    Rackarns bra löpt av dig. Du är superduktig!
    Är du säker på att det är benhinneinflammation du har? I så fall måste du vila från löpningen ett tag. 😦
    Det är förresten inte ovanligt att man får infl. när man t.ex. går ut för hårt eller springer på hårt underlag.
    Hoppas det går över snart, men inte för snart eftersom jag halkar efter så förbaskat om du fortsätter öka så här! 😉

      • Jag tar det lite varligt och Vårruset, eller Vår Ruset som det heter! 🙂
        MEN jag lovar, att OM jag springer tjejmilen så blir du den första som får reda på det… 🙂

      • Men ändå… en hel mil!!
        Springer du ”för dig själv” eller Vision förresten?

      • Ja, det är helt galet långt. Ibland undrar jag varför jag gett mig in på detta överhuvudtaget 😉

        Jag springer för Tidningen Vision och kommer att springa i en kvartett med några kollegor plus att vi har en läsarkvartett på fyra personer. Alla är i olika kondition så vissa kanske springer på en timme medan andra kommer gå emellanåt. Hur jag ska göra återstår att se.

      • Ja du, mirakel har ju hänt för så vem vet… 🙂
        Om inte annat så får jag väl läsa om loppet i tidningen senare. 😉

  2. Om du har benhinneinflammation kan du avstå löpning ett tag, smörja med en massa zonsalva, och istället köra mer överkropp i gym, alternativt specifika övningar med vattengymnastik eller kanske ännu bättre, motionscykel – då det inte belastar hinnorna på samma sätt.

    • Tack, Henke, jag ska smörja med massor av zonsalva. Du verkar ju kunna det här, hur vet man att det är benhinneinflammation och inte bara ont i frambenen? Jag tänkte faktiskt prova spinning på lördag 🙂

  3. det är ju inte säkert att du fått benhinneinflammation proper så att säga. läste lite mer på wiki och tror att det jag kallar benhinneinflammation lika gärna kan vara förstadiet till denna, alltså en överansträngning. oftast kan man testa sig fram. gör det herrans ont kanske du ska vila, men ger det med sig efter några dagar (så brukar det vara för mig, fast det är väldigt besvärligt så länge det varar) bör det vara ”vanlig” träningsvärk och då kan du mjukköra på det nya underlaget tills du blir stabilare. typ så skulle jag resonera. och massor av salva och liniment och hans moster. lycka till. puss

  4. Vila – kör vattenträningi olika former…och cykel om det fungerar (spinning) Core?
    Och – viktigast tror jag..Spring inte på asfalt – än!
    Vet inte vad detta beror på..min dotter är vältränad – sprang Tjemilen på dryga 60 min–men får ändå ont.

Lämna en kommentar