Möte med coachen

Jag var lite orolig inför mitt möte med coachen igår eftermiddag. Att hon skulle säga att jag måste träna jättemycket hårdare, typ varje dag. Men riktigt så illa var det inte. Det här kom vi fram till:

Styrketräningen

Är viktig för att stärka upp kroppen så jag klarar av att springa långt. Men jag behöver inte träna längre än mina 25 minuter utan det viktigaste är att vikterna är tunga.

”Det ska aldrig kännas bekvämt. Då måste du öka på vikten.” Jessica Rosén.

Typiskt. Så nu ska jag öka vikterna ett snäpp på de första tio repetitionerna. Sen kan jag gå tillbaka till nuvarande vikt på nästa set om jag blir trött.

Jag ska också lägga till lite explosivitetsträning för att få spänst i löparstegen, till exempel upphopp, ta två steg i taget i mördartrappan eller ett step up-pass.

Löpningen

Fortsätta med min intervallträning men snart börja öka på tiden till 30 minuter. Sen får jag fortsätta öka på och varva intervaller med jogging utifrån vad jag känner att jag klarar av.

Jag får absolut inte fuska med mina två löppass i veckan. Däremot kan jag byta ut ett styrketräningspass ibland mot någon annan slags träning för att få variation.

Min simning förra veckan blev inställd pga krasslig kompanjon. Förhoppningsvis blir det av idag istället. Det ska bli skönt med lite träningsvariation.

Jag fick några stretchtips av coachen Jessica Rosén också. Jag har haft svårt att stretcha ryggen men nu vet jag hur man gör.

Rygg. Stå bredbent och håll fast i något. Vinkla ena benet snett bakåt och gör dig lång.Baksida ben. Lägg upp foten på en bänk eller liknande.

Lämna en kommentar